Korzystaj z bezpłatnej infolinii księgowej 22 112 02 35 w dni robocze 9-17
Optymalizacja kosztów to jeden z kluczowych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Ma to związek z płaceniem niższych podatków. Często jednak nie jesteśmy pewni, co może być kosztem uzyskania przychodu firmy i czy taki koszt można odliczyć.
Art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.”
W ustawie niestety nie ma informacji, co dokładnie może być kosztem podatkowym. Przyjmuje się, że należą do nich koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, co do których przedsiębiorca jest w stanie wykazać bezpośredni związek z prowadzeniem działalności, a ich poniesienie wpływa na wielkość osiąganych zysków.
Najbardziej typowe koszty, ponoszone przez firmę w celu osiągnięcia przychodu to m.in.:
środki trwałe, czyli sprzęt komputerowy, tablety, telefony, maszyny, budynki, samochody i inne przedmioty, które będą wykorzystywane w prowadzeniu firmy,
wartości niematerialne i prawne - m.in. licencje (np. oprogramowanie komputerowe), prawa autorskie, logotypy,
czynsz i koszty związane z lokalem - czynsz za najem lokalu (biuro czy magazyn) lub częściowo czynsz za swoje mieszkanie, jeśli prowadzimy w nim firmę, wyposażenie lokalu, artykuły biurowe, abonament za telefon i internet,
koszty urzędowe związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej np. koszty rejestracji firmy, opłaty skarbowe, pieczątki firmowe, zapłacone składki ZUS, opłaty pocztowe, usługi prawne i księgowe,
zakupione towary do sprzedaży oraz materiały i półprodukty do wyrobu towarów,
wyjazdy służbowe - jeśli mają związek z przychodami biznesu, czyli np. koszty delegacji takie jak hotele, diety, wydatki związanez przejazdami (samochody, bilety PKP i lotnicze, przejazdy taxi, itd.),
koszty prowadzenia rachunku bankowego - wydatki związane z prowadzeniem rachunku i wykonywaniem przelewów, wpłat gotówki itp. Tej pozycji nie będziesz miał/a, jeśli będziesz korzystał/a z konta firmowego w mBanku, w którym darmowe jest prowadzenie rachunku firmowego, wszystkie przelewy internetowe (Elixir), wypłaty gotówki w dowolnym bankomacie w kraju i za granicą jak i wpłaty gotówki we wpłatomatach sieci Euronet,
szkolenia, kursy związane z rodzajem prowadzonej działalności,
działania marketingowe i reklamowe mające służyć powiększeniu przychodów firmy np. plakaty, billboardy, ulotki, ogłoszenia, reklamy w mediach społecznościowych, banery na stronach internetowych, pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych.
Mniej typowe koszty działalności gospodarczej, które można odliczyć, są zazwyczaj związane z konkretnym rodzajem działalności, czyli rodzajem sprzedawanych usług lub towarów, np.:
rowery – np. jeśli prowadzisz firmę kurierską, a rower jest środkiem transportu,
ubrania – np. jeśli prowadzisz firmę eventową i zatrudniasz hostessy,
okulary dla pracowników.
"Pani Agnieszka prowadzi biuro tłumaczeń. Firma zatrudnia 4 tłumaczy przysięgłych. Każda z tych osób większość czasu spędza przed monitorem, jest to prawie 100 % czasu przeznaczonego na pracę. Jeden z tłumaczy przysięgłych – pan Tomek – ma problemy ze wzrokiem. Podczas wizyty u okulisty okazało się, że ma pogłębiającą się wadę wzroku. Okulista zalecił więc panu Tomkowi korzystanie z okularów podczas pracy przed monitorem. Po konsultacji z panią Agnieszką – właścicielką firmy – pan Tomek dokonał zakupu okularów, poprosił o fakturę na firmę pani Agnieszki i otrzymał zwrot kosztów. W tym przypadku koszt okularów został odliczony i potraktowany jako koszt uzyskania przychodu."
Tu sytuacja jest związana z przepisami BHP. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, jeżeli pracownik spędza co najmniej połowę dobowego wymiaru godzinowego pracy przed monitorem, pracodawca powinien zapewnić mu okulary. Muszą jednak być spełnione przesłanki zdrowotne. Konieczna jest konsultacja pracownika z okulistą.
Należy także pamiętać o tym, że koszt powinien być prawidłowo udokumentowany.
Bez tego podatnik nie ma prawa obniżenia podatków, nawet jeśli wydatek był znaczący i bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem.
W rozliczaniu kosztów pomocny będzie mOrganizer finansów, który pozwala na zbieranie faktur kosztowych w jednym miejscu, w formie elektronicznej. Można zrobić telefonem zdjęcie fakturom i od razu udostępnić je swojej księgowej/-mu. Inną opcją jest także przesłanie faktury e-mailowej, np. za wynajem biura, do mOrganizera finansów. Dzięki temu przedsiębiorca może skupić się na prowadzeniu biznesu, a nie tracić czas na porządkowanie i szukanie faktur.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszystkie materiały wykorzystane na ww. stronie w tym: logo, tekst, zdjęcia, grafika, dźwięk oraz sposób ich prezentacji są prawnie chronione i stanowią własność intelektualną ich właścicieli. Dane te zostały podane wyłącznie w celach informacyjnych. design studiokreatywa.pl
Operatorem platformy mOrganizer finansów
jest CashDirector S.A. Al. Jerozolimskie 96 00-807 Warszawa
Pomoc techniczna jest do Twojej dyspozycji
od poniedziałku do piątku od 9 do 17
Infolinia: 22 100 50 60
mail: mbank@morganizer.pl